Dag 27 t/m 43: Het Bonairiaanse leven begint te wennen.

19 maart 2013 - Hato, Nederlandse Antillen

Het is alweer een tijdje geleden dat we iets van ons hebben laten horen. Maar we hebben weer genoeg meegemaakt, dus kunnen we weer een mooi verhaaltje typen!

Vrijdag 1 maart hebben we afscheid genomen van Bert en Anja. Zij zijn weer voor een tijdje naar Nederland. Nog wel heerlijke BANANENsoep van ze gekregen. Geloof het of niet maar het is echt lekker! We zijn nog even gaan lunchen bij It Rains Fishes, dat was weer heel gezellig. Nogmaals bedankt voor alles!

In het weekend hebben we onze eerste opdrachten voor school afgerond. Want ja ook hier moeten we nog hard werken. Maar onze eerste verslagen zijn ingeleverd. En inmiddels hebben we daar ook feedback op gehad. Zaterdagavond zijn we gaan eten bij La Guernica om te vieren dat we er een maand waren. Heerlijk gegeten aan het water! Na thuiskomst hebben we nog een spelletje gedaan op onze porch. Kregen zo echt weer het camping/vakantie gevoel.

Zondagochtend heeft Maike weer een poging gedaan tot hardlopen. Ze was nog geen 500 meter onderweg. Is ze zo onder de indruk van een voorbijkomende ambulance dat ze bijna zelf mee kon worden genomen. (Nee hoor, maar wel schaafwonden op handen en knie, daar gaat het egaal bruin worden) 's Middags weer sportief een wandeling gemaakt. Bijna aangevallen door een hond. We waren ECHT bang. Weten 100% zeker dat hij ons gegrepen had als zijn baasje niet plotseling verscheen. Wat een opluchting! Voor de rest was de wandeling natuurlijk prachtig! Wat zitten we toch in een mooie omgeving.

DSC00072DSC00101

Op 5 maart zijn we begonnen aan onze derde stageweek, met het thema landschappen voor de hele school. Myrthe mocht aan de slag met de Polen. Een hele uitdaging op dit eiland. Bij de uitleg van schaatsen (met schoenen met ijzers over ijs glijden) kijken sommige kleuters je toch een beetje vreemd aan. Gelukkig hebben we beeldmateriaal om de kinderen een visuele ondersteuning te geven en zijn er nog een hoop kinderen die uit Nederland komen. Maike ging aan de slag met de Jungle. Op stage gaat alles goed. We komen prima toe aan onze opdrachten en mogen al hele dagen draaien. We hebben het er goed naar onze zin!

De benzinemeter van onze scooter is al erg lang kapot. Dus hadden we een slimme oplossing. (dachten we) Laten we zeggen dat het niet zo'n heel slim idee was en dat er nu een stuk papier rondzwerft in onze scooter. Hier willen wij verder geen vragen over beantwoorden!

Vrijdag 8 maart zijn we op bezoek gegaan bij Stichting Jong Bonaire om te kijken of wij daar vrijwilligerswerk konden gaan doen. We hadden voor we vertrokken al contact gehad en ze leken erg geïnteresseerd. Maar toen we binnen kwamen was het eigenlijk al meteen duidelijk dat ze ons niet konden gebruiken. Jammer! Hopen dat we nog iets anders kunnen vinden.

Zaterdag eerst weer aan school gewerkt en daarna met volle moed naar het strand gegaan om er vervolgens achter te komen dat niet één van ons, maar wij ALLEBEI onze handoek waren vergeten. Handig hè. Dus maar weer omgedraaid naar huis. Zondagmiddag hebben we een nieuwe poging gewaagd. We hebben heerlijk in de zon gelegen en Maike heeft prachtige vissen gezien bij het snorkelen. Ze durft steeds verder weg te gaan.

Net toen we naar bed wilden gaan, viel opeens de stroom op heel Bonaire uit. Blijkbaar zijn er vaak stroomstoringen hier, want iedereen vond het erg normaal. We zullen het dus nog wel vaker meemaken. Rond 1 uur 's nachts deed alles het gelukkig weer.

De vierde stageweek is begonnen op maandag 11 maart en we hebben beide weer een prima week gedraaid. Dinsdag zijn we naar de Warehouse gegaan om inkopen te doen voor Maike's verjaardag. Woensdag heeft ze deze op stage gevierd. We hebben ook nog even een krant meegenomen. Wel leuk, want toen we thuis keken naar de datum beseften we dat we er niet veel meer aan hadden: 5 FEBRUARI! Typisch Bonairiaans!

Donderdag was een bijzondere dag voor Maike. Er kwamen namelijk mensen van de organisatie Bon Kousa langs op school. Om haar te bedanken voor het project over afval scheiden en recyclen. Ze heeft een mooi cadeau gekregen. Net zoals de kinderen. Haar lesvoorbereidingen zijn meegenomen naar de organisatie. Verder is er als het goed is een filmpje van het project te vinden op de site en staan er de foto's op van het bezoek aan de klas. (Ja, ze was wel een beetje trots!)

Vrijdag 15 maart: Verjaardag van Maike! Super geweldige dag gehad ook dankzij Myrthe! 's Morgens een heerlijk ontbijtje en daarna geskyped met familie en vrienden. We hebben heerlijke brownies gebakken. Ons appartementje mooi versierd met ballonnen en slingers. Ja ze voelde zich echt jarig. In de middag zijn we vertrokken naar aquaspace (cadeau van Myrthe). De 'one and only' boot met een glasbodem! Eerst heerlijk op het dek gezeten met hapjes en een prachtig uitzicht over de kust van Bonaire. Daarna onder in de boot door de glasbodem de mooiste vissen gezien, en een klein ZEESCHILDPADJE bij klein Bonaire. Vervolgens is Maike nog gaans snorkelen. De bodem was zo'n 6 meter weg. Veel vissen gezien en ook wel trots op  dat ze het gedurft heeft! Om vervolgens weer met een (klein beetje bewolkte) zonsondergang weer terug te varen naar de haven. Thuis hebben we lekker KOUD gedouched en daarna hebben we nog heerlijk gegeten bij Osaka. De enige sushibar op Bonaire.Het toetje moesten we natuurlijk doen bij de Gio's, met het lekkerste Italiaanse ijs van het hele eiland. Kortom een topdag gehad.

DSC00358 DSC00368 DSC00194

Zaterdagochtend erg veel moeite gehad met opstaan. Maar het moest want vandaag zouden we vrijwillig gaan werken bij BonDoet. Dat is de grootste jaarlijkse vrijwilligersactie op Bonaire (15 en 16 maart). Dit jaar hebben wij de handen uit de mauwen gestoken, samen met 900 andere vrijwilligers. We zijn vroeg vertrokken om  rond half 9 bij de Dance Sensation Foundation te gaan werken. Het was weer even zoeken en niemand kon ons vertellen waar het was, maar om 9 uur hadden we het eindelijk gevonden. We hebben samen met andere vrijwilligers de wc en de extra ruimte met nieuwe kapstokken op orde gemaakt. Voelt goed om te werken voor een goed doel. En we hebben er een mooi shirt en een certificaat aan over gehouden.

DSC00415DSC00419

Zondag een rustig dagje gehouden, daar waren we wel aan toe. En dan begint de volgende stageweek alweer. We zijn nu anderhalve maand weg. De tijd vliegt en we hebben het nog steeds super naar onze zin. Binnenkort gaan we even een lijstje maken met alle dingen die we nog willen doen! We willen nog lang niet naar huis!

Tot snel!

p.s. We hebben nog veel meer foto's van deze bijzondere dagen, die vind je op de blog.

1. Opa van Remmen:
    19 maart 2013
    Hoi meiden,fijn weer wat van jullie vernomen te hebben,we vinden dat jullie het goed doen,ga zo door,Maike nog van harte met je verjaardag, oppassen en gezond blijven. Veel succes met jullie stage en het Bonairiaanse leven xxx oma/opa
  2. Chantal van Remmen:
    Hey meiden,
    Een mooi verhaal weer. Wel super vet zeg een boot zonder bodem. En Maike, wat cool van jou recycle project! Ook wil ik even melden hoe bewonderingswaardig ik het vind om allebei met het idee om te gaan zwemmen in je achterhoofd, je handdoek te vergeten ;P
    Haha, geniet er nog maar van meiden, de tijd vliegt inderdaad voorbij. Xxx
  3. Eef:
    19 maart 2013
    hey lieverds, wat leuk weer jullie verhaal op de blog! Nou was ik al aardig op de hoogte van jullie avonturen maar toch! kijk al uit naar ons skype-gesprek vanavond! xxx
  4. Hink doornbos:
    30 maart 2013
    Wat is er Bonairiaans aan een krant kopen van 5 feb. Lijkt meer op een Blondariaanse actie meiden.
    Gr Hink