Dag 73 t/m 86: Dolfijnen en zeeschildpadden

29 april 2013 - Hato, Nederlandse Antillen

Hallo allemaal! We zijn alweer twee weken verder, de tijd vliegt echt!

Deze week weer volop aan de slag op stage. Myrthe aan de slag met het thema Koninginnedag. Eef (moeder van Myrthe) heeft hele leuke materialen meegegeven aan Bert en Anja zoals vertelplaten. Deze komen goed van pas! Maike aan de slag met het thema geld.

Op woensdag 17 april zijn we wezen lunchen bij Exito. Het zag er van buiten leuker uit dan van binnen, ook het broodje viel een beetje tegen. Als toetje dus maar doorgelopen naar happy ice om een ijsje met vers fruit te gaan eten. Deze was daarin tegen weer erg lekker. Toch blijft Gio’s onze favoriet!

Donderdag 18 april vanuit school doorgereden naar het dierenasiel. Kort met Marloes, de eigenaresse, gesproken en even rond gekeken. Alle hokken zijn buiten en de honden hokken lopen in een soort v om het terrein heen. In het midden staat een hok voor de katten. Het ziet er een beetje armoedig uit en ook de beesten zijn niet op hun best. Zo hebben we een hond gezien die met zijn poot in een hek heeft vastgezeten, zijn hele poot was dik met een grote wond erop. Nog kort Marloes even gesproken en we gaan de 4 vrijdagen in mei vrijwilligerswerk doen bij het dierenasiel. Zo gaan we de hokken schoonmaken en de dieren aandacht geven. We beginnen ’s ochtends al om 8 uur (uitslapen in vergelijking met stage!) en we zijn rond een uur of 11 waarschijnlijk al klaar.

Vrijdag een beetje een skypedag en lekker kunnen kletsen met de mensen in Nederland. ’s Avonds heerlijke paprikasoep gegeten bij Bert en Anja, echt genoten!

IMG-20130420-WA0004  IMG-20130420-WA0001 IMG-20130420-WA0003 IMG-20130420-WA0000

Zaterdag 20 april niet alleen de grote schoonmaak, maar ook verbouwingsdag! We hebben ons appartement opnieuw ingedeeld. Nu staan de bank en de tafel tegen elkaar aan in het midden van de kamer. De tafel tegen de rug van de bank en als we op de bank zitten kijken we nu lekker naar buiten. Het was even wennen, maar we zijn erg tevreden over de nieuwe indeling. Nu hebben we echt een zitplekje in plaats van een kamerkeuken. Om de nieuwe indeling te vieren hebben we bij City een drankje gedaan met nacho’s.

Op zondag hebben we een heerlijke wandeling gemaakt naar 1000 steps. Een stukje verder op een weggetje ingeslagen die weer naar 1000 steps leidde. Bij een bankje met een soort balkonnetje lekker gaan zitten om uit te rusten. En in ene keer zien we iets in het water!! Na een tijdje kijken en een paar twijfels sprong er dit keer toch echt overduidelijk een DOLFIJN uit het water. Wow, het is ons eindelijk gelukt, dolfijnen gezien. Helaas waren het er niet zo veel en waren ze snel weer weg, maar we hebben dolfijnen gezien!

Na een heerlijk weekend op maandag de 22e weer naar stage. Deze week veel regen en een aantal keren nat op stage aangekomen. Je gaat je bijna thuis voelen zo.

Op woensdag weer wezen lunchen, dit keer bij Donna en Giorgio’s: cheeseburger (dat wordt een boterham vanavond). ’s Avonds zijn we naar een presentatie van de STCB ( sea turtle conservation Bonaire) geweest. Hier werd verteld over zeeschildpadden en waarom het werk van de STCB zo belangrijk is. Tijdens de presentatie werd verteld dat Karpata een hotspot is geschikt voor snorkelaars. Dat gaan we maar eens proberen, want we willen nu echt een schildpad zien! We werden nog gevraagd om een aantal keren te helpen met nesten te zoeken op het strand. Omdat we nu al ander vrijwilligerswerk hebben gevonden, hebben we er toch maar voor gekozen om dit niet te doen. Wel hebben we allebei een green turtle geadopteerd!

Op vrijdag was het zo ver: de Koningsspelen in het stadion. Alle kinderen van de 8 basisscholen van Bonaire waren hierbij aanwezig. Het was een erg leuke en goed georganiseerde dag. We hebben allebei een groepje kinderen begeleid. Kort het verloop van de dag: aankomst bij het stadion, we hebben op de parkeerplaats de kinderen opgevangen. In rijen naar binnen terwijl alle kinderen een broodje en pakje drinken kregen. Verzameld bij de tribune om vervolgens een speech proberen te volgens. (1700 kinderen die door elkaar schreeuwen en een speech in het papiaments..) Vervolgens zijn alle groepen het veld opgegaan om spelletjes te spelen. Na de spelletjes een estafette, met als afsluiting eten en drinken voor alle kinderen en begeleiders: rijst met kip en salade. Een warme maar zeer geslaagde dag!

IMG-20130426-WA0004  IMG_3815IMG-20130426-WA0012  IMAG1244

Op zaterdag 27 april zijn we naar Karpata gereden om te gaan snorkelen met zeeschildpadden. Na lang zoeken en niets te vinden (naast de prachtige vissen, koraal en waterplanten) toch maar weer teleurgesteld omgedraaid. Myrthe draait zich om, kijkt naar Maike en ziet in haar ooghoek iets naast Maike zwemmen. Ze draait haar hoofd en…. Een paar meter naast Maike zwemt een green turtle! Maike heeft duidelijk nog niets gezien dus Myrthe trekt aan haar voet. Allebei laaiend enthousiast volgen we de schildpad. (zo’n blijdschapkreet door een snorkel klinkt best apart) Om het ideaal plaatje af te maken zwemt hij door de zonnestralen omhoog om lucht te happen. We hebben geprobeerd foto’s te maken, we zijn benieuwd of die lukken. Na even te kijken hoe hij rustig over de bodem heen zwemt, zijn we toch maar terug gezwommen.

Omdat we zo slim waren om niet te tanken moesten we tegen het verkeer in. We hadden er niet aan gedacht dat de weg naar Karpata overgaat in een 1 richtingsweg.. Helaas hadden we niet genoeg benzine om door Rincon te rijden dus we moesten we een illegale tocht maken. We hebben hem helemaal overleeft en zijn die middag direct gaan tanken.

IMAG1203  IMAG1202 DSC01026 DSC01021

Op zondag hard aan school gewerkt, als beloning voor het harde werk zijn we ’s avonds uit eten gegaan. Bij de ribs factory hebben we allebei Mahi Mahi in wijnsaus gegeten, met als toetje een halve cheesecake en een halve chocolade cake. Het eten was echt super, zelde zo lekker gegeten hier! Alle borden helemaal leeg, zeker de moeite waard!

Helaas kregen we vandaag ook minder leuk nieuws te horen. Gisteren heeft Anja haar linker bovenarm gebroken. Beterschap!

Zonnige groeten vanuit Bonaire!

Maike en Myrthe

1. Leo en Willy:
    29 april 2013
    Zo te lezen hebben jullie eigenlijk een lange vakantie. Geweldig. Dat je tussendoor nog stage en vrijwiggerswerk doet is zeker om je daar niet te vervelen??? Volgens ons hebben jullie daar een geweldige tijd. Daarom geniet met volle teugen van de tijd dat jullie daar zijn. Groetjes Leo en Willy uit Cuijk.
  2. Belinda:
    29 april 2013
    Het klinkt alsof jullie een geweldige tijd hebben daar!!! Geniet er maar lekker van... Groetjes, Belinda
  3. Chantal van Remmen:
    6 mei 2013
    Mooi verhaal weer, dat van die schildpad is echt cool.
    xx
  4. Ria van zeeland:
    12 mei 2013
    Maike en Myrthe,

dat zijn nog eens bijzonderen ervaringen!! Dolfijnen zien en zwemmen met een zeeschildpad! Fijn om te lezen (en te zien op foto's en filmpje) dat jullie ook vakantie vieren! Ik weet uit de verslagen op het dpf dat jullie ook hard werken!
    Geniet lekker nog een paar weken, meiden!
    dag