Dag 115 t/m 134 Afscheid stage, vakantie en vertrek :(

15 juni 2013 - Hato, Nederlandse Antillen

Hallo Allemaal,

Het is inmiddels drie weken geleden dat we iets van ons hebben laten horen. Dus we hebben weer heel wat te vertellen.

Maandag 27 mei zijn we begonnen aan onze laatste stageweek. Voorzichtig hebben we de leerlingen ingelicht dat dit onze laatste week zou zijn. Gelukkig reageerde de leerlingen teleurgesteld. Vooral toen de kleutertjes erachter kwamen dat weggaan, ook niet meer terugkomen betekende. De stageweek verliep verder zoals gewoonlijk. Maike was nog even bezig met thema dierenasiel en Myrthe met thema dierentuin. Aansluitend op ons vrijwilligerswerk in het dierenasiel.

Dinsdag 28 mei zijn we naar de winkel gegaan om onze traktaties en het afscheidscadeautje voor de mentoren te kopen. Voor de groep van Maike heerlijke wafels met slagroom en vlokken en voor de groep van Myrthe lekker veel snoepjes voor bij de spelletjes en een koekje met chocolade om mee naar huis te nemen. Voor onze mentoren was het wat moeilijker. Maar waar kwamen wij op het eiland graag? Bij Gio's! (Italiaans ijs) Dus hebben we daar een cadeaubon gekocht.

Woensdag 29 mei hebben we Anja Heij (directrice van de stageschool) geïnterviewd voor ons onderzoek.

Dan was donderdag toch echt de laatste stagedag. We hebben het er goed gehad, maar waren klaar voor het afscheid. Eigenlijk verliep de dag zoals normaal. (hele dag weer gedraaid) Myrthe heeft leuke spelletjes gedaan met de leerlingen als afscheid, 2 platen gekregen met tekeningen en foto's (die helaas vanwege de grote niet mee naar huis kunnen), ze heeft een ketting gekregen en een heleboel knuffels. Maike heeft een leuke laatste gymles gegeven, gevolgd door de dierendiploma uitreiking, een lekkere traktatie, ze heeft een mooi boekje en ook een ketting gekregen, en tot slot een groepsknuffel. Daarna hebben we afscheid genomen van de collega's. En toen konden we de vakantie gaan vieren!

Onze eerste vakantiedag was lekker druk. We hebben de scooter weggebracht voor een service beurt, in de stad gewacht en natuurlijk even naar Gio's gegaan. Oei ze kennen ons daar voortaan wel. We hebben wat leuke souveniertjes gekocht en we hebben even op het Wilhelmina plein en aan het water zitten genieten. Rond 1 uur was de scooter klaar en zijn we doorgereden naar het vliegveld om tickets te kopen om naar curacao te gaan. Dat ging gelukkig heel gemakkelijk op het vliegveld. Daarna hebben we de laatste pamfletten voor de verkoop van de scooter opgehangen en de boodschappen gedaan. Van zo'n inspanning word je erg moe, dus even lekker op bed gelegen. Daarna hebben we een gebeld naar Bistro de Paris om te eten en de vakantie in te wijden.Was wel een erg sjieke tent. Meteen de werd de stoel voor je uitgeschoven. Vooral de openingszin was geniaal: We have certain specialties today, we've got you! Haha. Misschien een beetje overdreven, maar wel leuk. 1 keer krabben aan onze benen en de insectenspray stond op tafel, 1 keer naar je been kijken en de tafel werd gecontroleerd op wiebelen. Dus niet te veel bewegingen maken! We hebben heerlijk gegeten wat een begin van de vakantie!

Zaterdag 1 juni hebben we een heerlijke rustige dag gehad. Wat pabo crea bea gemaakt voor in onze boekjes en lekker film gekeken. Het is de laatste weken steeds warmer geworden en daarmee doe je alles in een nog lager tempo. 's avonds werden we gebeld door een Antilliaan die interesse had in de scooter, konden er niets van verstaan. Maar we konden eruit halen dat hij morgen zou komen kijken. De volgende morgen kwam hij al vroeg kijken. We hadden de scooter al buiten klaargezet. Maar hij heeft een minuut gekeken en zei dat hij morgen terug zou komen met een tolk. Inderdaad wel handig! Jan en Dianna gaven ons ook het e-mailadres van de jongens die na ons in het appartement zouden komen. We hebben hen gemaild en ook zij waren erg geïnteresseerd. We wilden zondag nog even gaan zwemmen bij Bert en Anja, maar het was er zo druk dat we besloten naar Barry Reef te gaan.

Maandag 3 juni zijn we naar de stad geweest om een probleempje met Maike's souveniertjes op te lossen. Dankzij de ING liep alles weer lekker. Betaald met de pinpas, maar niets afgeschreven. Dus maar opnieuw betaald. En dan zijn eindelijk de souveniertjes binnen. Ze zijn door alle moeite wel heel wat meer waard geworden. De scooter hebben we verkocht aan de jongens die na ons komen. We hebben de man die eerder was komen kijken afgebeld. Was hij duidelijk niet zo blij mee. Jan raadde ons aan de scooter een beetje in de gaten te houden. Omdat die man weet waar de scooter staat en waar dus onderdelen zijn. Maar er is helemaal niets gebeurd en de scooter is klaar om af te geven. 's Avonds hebben wee en drankje gedaan bij City Café.

Dinsdag zijn we begonnen met het afronden van ons laatste struikelblok. Het onderzoek. Ja we hebben echt veel gedaan hier! Al een heel stuk opgeschoten en besloten dat we het wel verdiend hadden om naar de stad te gaan voor een ijsje bij Gio's. Daar zijn we weer! Woensdagochtend zijn we vertrokken naar 1000 steps om te snorkelen. Een maal daar waren de golven veel te hoog en snorkelen zou onmogelijk zijn. Dus zijn we gewoon even gaan zitten, om te genieten van het uitzicht. Wel heel jammer! s' Middags hebben we opnieuw gewerkt aan het onderzoek en hebben we brownies gemaakt. Daarna ingecheckt voor onze dagtrip naar curacao.

6 juni was het zover, ons dagje curacao. En het was super! Vroeg naar het vliegveld gereden en de scooter geparkeerd. Lang gezocht, terwijl er recht voor onze neus stond: Parkeerplaats scooters! Maar we hadden toch tijd genoeg. Daarna gewacht tot we door de boarding mochten. Weer werd Maike tegengehouden. De vorige keer was het een schaar, nu was ze haar riem vergeten. Gelukkig ging het de terugweg wel in één keer goed. Gewacht op het vliegtuig, kwam er een ander nummer binnen.    Toevallig was onze buurman er ook, dus die zou even vragen of we toch mee konden. Nee dit was niet onze vlucht. Dit was een vertraagde. Ojee balen! Tot 5 minuten later werd geroepen: Miss Arts en Miss Doornbos final call. Rennen! De buurman moest er ook gewoon in. Weet nog steeds niet wat hij nou eigenlijk gevraagd. In het vliegtuig kregen we een kaartje. Wisten wij veel dat we die in moesten vullen voor de immigratiedienst, werd ook niet gezegd. Dus kwamen we er in curacao niet door. Eerst invullen! Maar we hadden geen pen bij. Heel slim hadden die mensen van de immigratiedienst ook geen pen. Gelukkig kwam er een lief vrouwtje terug om ons een pen te geven. En toen waren we in curacao, we maken het wel weer allemaal mee. Salma stond op ons te wachten, ze zou vandaag met ons gaan rijden. Ze zei al: Ik denk die mensen komen niet meer. We zijn eerst gaan kijken naar een landhuis waar we lekkernijen mochten proeven, daarna zijn we vertrokken naar boka tabla (gigantische waterinham)  en de westpunt met prachtige natuurlijke baaien, daarna al een glimp mogen opvangen van de stad en doorgereden naar de andere kant om de mega resorts te zien. Vervolgens hebben we bij de vissershaven verse vis gegeten, en zijn we door gereden naar Fort Nassau waar je prachtig over het eiland kon kijken. Tot slot zijn we naar de prachtige en kleurrijke stad gegaan. Over de beroemde bruggen gelopen en met de pond terug. Daarna uitgeput terug naar het vliegveld. Prachtige en bijzondere dag gehad. Vrijdag  hebben we rustig aan gedaan. Waren nog erg moe, natuurlijk wel de foto's uitgezocht. En het onderzoek afgerond! 's Avonds hebben we mega pizza's gehaald bij Pasa Bon Pizza. Twee dagen over gedaan en nog niet op. (40 cm doorsnede) Ook zaterdag een rustig dagje gehad, alvast schoongemaakt. Bert en Anja zijn ook weer gearriveerd op het eiland.

Zondag 9 juni kwamen Bert en Anja een cadeau brengen. Echter hadden ze een cadeau van ons, voor zichzelf meegenomen. Heel handig een cadeau bestellen, in Nederland laten leveren, zorgen dat het bij Bert en Anja komt, het hen mee laten nemen en na ons laten brengen, om het vervolgens weer  gewoon af te geven. Daarna ons laatste zondagontbijtje met warme broodjes. 's Avonds happy hour gedaan bij City. Sloeg aardig aan vanwege een ontbrekende bodem. Heerlijk gekletst! Scooter ging niet aan, maar gelukkig kregen we hulp van twee aardige jongens, die ons zagen klungelen.

Maandag 10 juni zijn we de overige souveniertjes gaan halen in de stad. Was net de winkel dicht die we moesten hebben. Maar toch heel wat leuke dingetjes gekocht en moesten dus nog een keer terug. Wat erg! haha. In de hitte truien van Bonaire gepast. Wat keken de mensen ons raar aan. Natuurlijk een ijsje bij Gio's en een lunch bij El Mundo.

Dinsdag 11 juni, zijn we naar Bert en Anja geweest. We hebben daar heerlijk in de jacuzzi gekletst. 's Avonds roti gehaald, wat we beide nog nooit gegeten hadden. Maar was erg lekker. Ze waren in dat tentje duidelijk niet echt gewend aan blanken. We trokken veel aandacht. We moeten daar maar niet alleen heen gaan. Maar met Bert maken we zo toch weer altijd nieuwe dingen mee.

Woensdag hebben we dan echt de laatste souveniertjes gehaald en wat boodschapjes voor de laatste dagen. 's Middags kwam Bert ons ophalen voor de sightseeing vlucht over het eiland. In een minivliegtuigje (We noemde het ook wel een fiat 500 met vleugels) hebben we een tocht gemaakt over het eiland. Het was echt mega gaaf en mega mooi! 's Avonds zijn we naar Hangover 3 geweest bij Caribbean Chillout, waar het voor Bonairiaanse begrippen erg druk was. Heerlijk buiten op een terras op een beamer de film bekeken. Nog sfeervoller dan in de bioscoop. Druk dagje gehad.

Donderdag hebben we gebeld naar Jibe om te windsurfen. Helaas waren er alleen maar privélessen die dag. Vrijdag was ook geen optie, omdat de knopen (wind) veel te hoog waren. Dus zijn we maar gewoon naar Jibe gegaan om te chillen en te lunchen. Was erg gezellig. Nog even gezocht naar drijfhout om thuis een mooi bordje van te maken. 's Avonds heerlijk uit eten geweest bij Spice.

Dan is het onze enerlaatste dag op het eiland 14 juni. Vandaag hebben we al veel opgeruimd en ingepakt. Daarna zijn we naar Bert en Anja gegaan. Daar hebben we even heerlijk gezeten om vervolgens naar het Happy hour van Karels te gaan. Heerlijk gekletst bij een prachtige zonsondergang. Onze laatste.... Daarna zijn we naar het sjiekste restaurant van het eiland gegaan. Waar ze super lekker hebben gegeten. Nog heel erg bedankt voor deze super avond Bert en Anja.

Nu zitten we samen aan de tafel. Dadelijk ruimen we de laatste spulletjes op. Tijd om terug te vliegen vandaag. 15 juni, wat is het snel gegaan. Wat zullen we het eiland gaan missen. We hebben een super tijd gehad.

Morgen 16 juni komen we aan en dan zit het avontuur erop. Word even wennen, want ondertussen zijn we erg gewend aan het eiland en aan elkaar. Soulmates!

Bedankt voor het volgen van onze blog,

Groetjes Maike en Myrthe

(PS: We hebben geen foto's in dit verslag, kijk daarvoor verder op de site)

1. Eef:
    15 juni 2013
    lieve meiden,

nou dat is snel gegaan die viereneenhalve maand! hoop dat jullie ook van deze laatste dag hebben genoten. Altijd naar om afscheid te nemen maar het is ook fijn om weer thuis te komen!!! (zeker voor ons ;-) ik weet zeker dat jullie nog eens terug komen op het eiland. We kijken naar jullie uit xxx goeie reis en tot morgen
  2. Chantal van Remmen:
    16 juni 2013
    En alweer heel veel mooie dingen meegemaakt. Had de foto van Bert van het vliegen met jullie gezien, erg gaaf. De tijd is inderdaad super snel gegaan, heb jullie echt niet gemist ;P haha.